lørdag 7. mars 2009

1.Problemet

De fleste av oss har det vel bra
som barn jevnt over.
Men så kommer denne overgangen fra barn til voksen
gjennom pubertet og disse åra
Og det er vel de mest sårbare i et liv
Mest utslagsgivende for mange år
og kanskje hele det voksne liv
Og som mange andre fine mennesker
kan livet da fort bli ødelagt
slik også med meg
Fra en helt perfekt og trygg barndom
med en for meg helt trygg og perfekt fysisk og psykisk kropp
setter livet inn sine første bekjempende støt i 15årsalderen
rett etter komfirmasjonen
Først med flytting mot et negativt miljø
og påvirkning som endte i et kraftig
nådestøt overfall og nesebensbrudd mot mitt
som beskreve for meg perfekte utseende og ytre
Dette var da det første av mange utfall mot min nese
Som ser ut som livet hadde blinka ut som min sjebne.
Som tenåring
med da også den noe forfengelige og personligheten
jeg er fødd med
kan man forstå hva slags innvirkning
dette kan få mot selvtillit og da alt
På regionssykehuset i trondheim ble nesen skyvd på plass igjen
sånn noenlunde.
Der jeg fikk med meg et brev der det stod at
om jeg fikk problem med nesen senere i livet
måtte jeg bare komme igjen.
Fikk aldri den fine nesen min igjen
Fikk en forhøyet neserygg med andre linjer
og konturer og klarte aldri noen gang
og akseptere dette
Følelsene mot dette ødela alt i livet
resten av tenåra og langt inn i voksen alder
Der jeg gikk og slet med problemet alene
Turde aldri å snakke om det
Ingen kunne da plages med slikt og forstå en slik bagatell liksom
Først tidlig i 20åra
ymta jeg frampå ved enkelte lege sykehusbesøk
men ingen oppfattet og greip tak i
Og da jeg selv var svært seint utviklet
bevistmessig og mye sjenert og tilbakeholden
ble det til at jeg levde med dette lille problemet
som hadde så store konsekvenser for livskvaliteten og utfoldelsen
spesielt mot sjølfølelsen i de sårbare tenåra
og mot bla relasjoner til alt og alle
Hadde jo dette men følelsene var ikke med
var hele tiden rastløs og slo meg aldri til ro
Fant aldri tilfredstillelse i noe
Søkte etter noe hele tiden men fant det selvsagt ikke
Visste jo hele tiden hva jeg plagdes med
Så alle mediaskapninger i dette landet
som driv sin kamp mot plastisk kirurgi
og skaperverket mot kvar enkelt pasient
og menneskes rett til selv å vite og bestemme hva det plages med
Det er poenget
Alltid utifra pasientens premisser og ikke utifra andre menneskers
journalisters legers og helsepersonells sjukdom
Slik var situasjonen
der denne min situasjon tilslutt måtte bli anna
Der jeg tilslutt for nå å gjøre det helt klart for omverden
at dette virkelig var et problem for meg og at jeg no måtte få hjelp
Der jeg rispet meg i håndleddet
ringte fra oslo til min mor og for første gang
opnet meg og la fram for henne mitt store lile problem
Via no bedriftslegen på Nebb Skøyen ble jeg sykemeldt
der no mine foreldre tok kontakt med sykehuset trondheim
som hadde operert den gangen
og henviste da til dette deres brev som beskreve
Der no mine foreldre blir bedd om å ta kontakt med det lokale sykehus
der vi bodde og det var da Namsos
Og at hvis vi gjekk gjennom psykiatrisk avd
ville det gå mye fortere å få time og hjelp ved ØreNeseHals der
Slik skulle det da ikke gå
der alle oss brae ungdommer mennesker og jesuser
på denne måten grusomt blir lurt inn i psykiatrien
for min del 30 år med overgrep og røv mot livet
med sitt syk feil og usannt

2 kommentarer:

  1. こんにちは!お元気ですか?
    メキシコ料理が好きなのですか?

    SvarSlett