lørdag 7. mars 2009

Min far


Alltid etter initiativ fra meg
så treffest jeg og min far på kroa
til en kopp kaffe
da han hadde ett ærend på Levanger
likevel

Og vi sitter nå der med kaffen
Der han nå begynner å snakke
til en forandring om meg og mitt
og barna

Og strakst
dette er fast
kommer en skapning fra nabobordet
med sin svært kameratslige
tone som de bruker mot sine offer
mot vårt bord og min far

Hallo Birger ,
kjenner du meg igjen

Og står lenge og suger seg inn
i min far slik de pleier
før samtalen hans drives mot det
som holder min far  bort ifra meg og mitt
og virkeligheten

Er du på Majavatn (hotell) ytrer han videre

Nei vi stenger der i jula , sier min far

Er det stengt , B..... har fri
( min fars tidligere samboer)

Ja det er godt for henne det -
ytrer skapningen videre

Held du på med vannet - ytrer han videre
( dette smålige Majavatn kildevatn
som tilslutt ble fremmet mot min far
etter at alt anna var røvet)

Og litt oppløftende kameratslig snakk
omkring dette før skapningen avslutter
med
-Stå på Birger Stå på-

Skapningen forlater kafeen

og alt vårt samtaleemne i starten
omkring meg og mitt
er forsvunnet i all evighet - igjen
Slik er det hver gang
Slik var det hver gang

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar